Sammanfattning av Modern Romance
| |

Modern Romance Boksammanfattning och recension | Aziz Ansari

Livet är hektiskt. Har Modern romantik stått på din läslista? Lär dig de viktigaste insikterna nu.

Vi skrapar bara på ytan här. Om du inte redan har Aziz Ansaris bästsäljande bok om modern dejting, skaffa den. gratis ljudbok för att få reda på de saftiga detaljerna.

Introduktion

Vi har alla någon gång gett oss ut på väg för att leta efter en livskamrat eller själsfrände. I dag är det vanligt att vi hoppar in och ut ur relationer när vi träffar nya människor och försöker dejta i vår strävan efter att hitta kärleken. Var romantiken alltid så här för några decennier sedan? Dagens singlar har fler alternativ för romantik än någonsin tidigare. Tack vare den moderna tekniken har vi en häpnadsväckande förmåga att komma i kontakt med tusentals potentiella partners. Tyvärr förblir så många människor missnöjda. Varför är det så? Är vi alltför bortskämda med valmöjligheter för att kunna göra rätt val?

Aziz Ansari samarbetade med Eric Klinenberg, sociolog vid New York University, för att undersöka dejtingtrender. De skapade Reddit-meddelanden och intervjuade många människor om deras dejtingerfarenheter. Dessa data kombineras med expertinsikter, grafiska data och humor i boken för att visa hur dejting fungerar. Aziz börjar boken med att berätta hur han träffade och bjöd ut Tanya, men aldrig hörde av sig till henne. Han insåg att detta var vanligt bland hans generation, så han började undra varför yngre generationer hade svårare att hitta kärleken än äldre generationer.

Förändringen av romantiken går utöver de tekniska framstegen. På kort tid har processen för att hitta en lämplig partner förändrats dramatiskt. Den äldre generationen hittade kärleken i grannskapet, ibland i grannskapet. Familjer träffades och samtyckte till äktenskap efter att ha konstaterat att ingen av parterna såg ut som en brottsling. Vid tjugofyra års ålder skulle paren vara gifta och få barn. I dag är äktenskap inte längre en prioritet. Människor gifter sig mycket senare och ägnar många år åt att söka efter den perfekta personen, en själsfrände.

Sammanfattning av Modern Romance
  • Spara

Aziz Ansaris perspektiv

Aziz Ansari är en stand-up-komiker som är mest känd för sin roll som Tom Haverford i den sena, fantastiska tv-serien "Parks and Recreation". Under 2010 var han också värd för MTV Movie Awards och sin egen Netflix-show Master of None. Aziz Ansari har i flera år riktat sin komiska insikt mot den moderna romantiken. Han inspirerades till att skriva boken Modern Romance efter att ha tagit upp Tanyafiaskot i en komedirutin och reflekterat över hur universell hans erfarenhet var. Han valde dock att ta saker och ting till nästa nivå med sin första bok.

Aziz Ansari har samarbetat med NYU-sociologen Eric Klinenberg i ett omfattande forskningsprojekt och har grävt fram den moderna romantikens dynamik. Den intensiva forskningen i ämnet omfattade hundratals intervjuer och fokusgrupper som genomfördes i städer från Buenos Aires till Tokyo och Wichita.

De analyserade beteendedata och undersökningar och inrättade sitt forskningsforum på Reddit, som lockade tusentals meddelanden. De intervjuade experter, konsulterade böcker om mänskligt beteende, psykologi och sociologi och upptäckte nyktra akademiska studier om aktuella dejtingtrender. De tog hjälp av världsberömda samhällsvetare som Eli Finkel, Andrew Cherlin, Helen Fisher, Barry Schwartz, Sheena Iyengar, Robb Willer och Sherry Turkle. Resultatet skiljer sig från alla andra samhällsvetenskapliga eller humoristiska böcker som vi har sett.

Om Eric Klinenberg

Eric Klinenberg är professor i sociologi vid NYU. Han är författare till Att gå ensam (Penguin Press) och har bidragit till The New YorkerRolling Stone, och Detta amerikanska liv.

StoryShot #1: Sökandet efter en själsfrände tar längre tid än någonsin tidigare

Ansari och Klinenberg besöker ett vårdhem och byter munkar mot samtal med medlemmarna. De upptäckte att de flesta av dem träffade sina fruar och makar för att de bodde i samma kvarter eller stad. "Människor går bara så långt som de måste för att hitta en partner". Även om äldre människor och personer från småstäder skulle kunna gifta sig närmare hemmet, erkänner Ansari att den här idén skulle verka upprörande i dag: "Kom ihåg var du växte upp när du var barn, skulle du gifta dig med någon av de där clownerna?"

Människor gifte sig ofta och fick barn när de var unga. I dag skjuter de flesta människor upp äktenskapet för att koncentrera sig på karriär och utbildning. Detta beror på att de kan njuta av vuxenlivets fördelar utan att slå sig till ro. Många människor i dag är mer experimentella när det gäller kärlek; de försöker vända korten till sin fördel, går på spännande dejter och gör saker som hjälper dem att känna hur det är att vara med en person. När de inte lyckas få den gnista de söker går de vidare till nästa på jakt efter den perfekta kontakten.

StoryShot #2: Att inleda ett förhållande är mer komplicerat än någonsin

Alla som har en mobiltelefon och befinner sig i ett romantiskt förhållande vet hur snabbt och hänsynslöst mobiltelefonen kan arbeta emot dig. Den är ett oskyldigt kommunikationsmedel i ena stunden och en giftig grogrund för självtvivel och självförakt i nästa stund. Du tror att du är en rationell vuxen person, men plötsligt blir du upprörd över hur du ska svara på ett meddelande klockan två på natten från en förälskelse vars enda återkoppling efter tre dagars kontaktlöshet lyder: "wsup".

Aziz Ansari känner din smärta. Han förstår hur oattraktivt det är att stirra impotent på en skärm i väntan på en text som aldrig kommer, och hur oartigt det är att använda en fransk dekonstruktörs passion och engagemang för att utvärdera en analfabet med grammatiskt felaktiga ord. "Modern Romance", hans senaste bok, refererar till en av hans blivande flickvänners misslyckande med att svara på hans kvicka text som fick honom att hjälplöst gå in i en "tornado av panik, smärta och ilska". Timmarna flög förbi. Han utbrister: "Jag är så dum!" "Jag borde ha skrivit 'Hej' med två y:n i stället för ett!" "Hamnade Tanyas telefon i en flod/skräpkomprimator/vulkan?" Tanya dog." (Nej, Tanya vill helt enkelt inte svara.)

StoryShot #3: Världen av nätdejting

Aziz Ansari utforskar fördelarna och nackdelarna med den moderna romantiken, särskilt nätdejting. Han upprätthåller objektivitet genom att fokusera på forskning och data istället för att argumentera ett övertygande argument för eller emot. Han hävdar att även om dejting alltid formas av den period som den äger rum, anpassar den sig ändå till dagens dynamik.

Dessa resultat är inte överraskande, men märkligt nog presterar männen mycket bättre när de inte ler. Medan kvinnor presterade sämre när de inte hade ögonkontakt, presterade männen mycket bättre när de tittade bort. Detta verkar vara högst ologiskt. "Vad exakt tittar de på?"

Märkligt nog är de mest effektiva profilbilderna för män de med djur, följt av bilder som visar muskler och bilder där de gör spännande saker." Bilder av utomhusaktiviteter, dryckes- och resefoton var de minst effektiva.

En fascinerande aspekt var när Rudder undersökte uppgifterna om vilka bilder som gav de bästa upplevelserna. Även om bilder på kvinnor med "klyftor" gav 50 procent fler nya kontakter än månadsgenomsnittet, visade de bilder som gav upphov till mest kommunikation en person som gjorde spännande saker. Ansikten var inte alltid nödvändiga. Dessa bilder visade på något mer djupgående om deras liv, vilket ledde till mer meningsfulla interaktioner.

StoryShot #4: Finns det för många alternativ för att göra rätt val?

Modern Romance av Aziz Ansari undersöker hur tekniken har förändrat dejtingprocessen. Eftersom det fanns färre alternativ brukade människor hitta sin partner i sitt närområde. Singlar i dag skjuter upp äktenskapet alldeles för länge. De har nu fler alternativ på grund av den tekniska utvecklingen, men samhället ser annorlunda på äktenskap med så många ensamstående föräldrar idag.

Problemet med Internet är att det har bidragit till att skapa en föreställning om att det finns det bästa alternativet och att vi kan hitta det om vi tittar noga. Som ett resultat av detta finns det en mängd sämre alternativ som vi skulle vara dumma att välja. I en av sina Reddit-trådar bad Aziz och hans team människor att förklara sina idealiska första dejter. Det var otroligt att se hur många som deltog i enkla och lättillgängliga saker som krävde mycket mer eftertanke än en film eller middag. Mer spännande dejter utgör mer otroliga romantiska prestationer.

Citat

"Alltför många människor spenderar alldeles för mycket tid på att göra online-delen av online-dating, inte dejting-delen."

"Äktenskapet var en ekonomisk institution där man fick ett partnerskap för livet i form av barn, social status, arv och kamratskap. Men nu vill vi att vår partner fortfarande ska ge oss alla dessa saker, men dessutom vill jag att du ska vara min bästa vän och min pålitliga förtrogna och min passionerade älskare till och med, och vi lever dubbelt så länge. Så vi vänder oss till en person, och vi ber honom i princip att ge oss det som en gång en hel by brukade ge oss: Ge mig tillhörighet, ge mig identitet, ge mig kontinuitet, men ge mig också transcendens, mystik och vördnad i ett. Ge mig tröst, ge mig en udd. Ge mig nyhet, ge mig förtrogenhet. Ge mig förutsägbarhet, ge mig överraskning. Och vi tror att det är en självklarhet och att leksaker och underkläder kommer att rädda oss. I idealfallet har vi dock tur och hittar vår själsfrände och njuter av den livsförändrande lyckan. Men en själsfrände är mycket svår att hitta."

Vad lärde du dig av sammanfattningen av Modern Romance? Vad var din favorit? Hur kan vi förbättra sammanfattningen? Kommentera nedan eller twittra till oss @storyshots.

Hämta den ljudbok av Modern Romance GRATIS

Sammanfattningar av relaterade böcker